spreekbeurt over auto`s

Auto’s

o)
Een wereld zonder auto’s kunen wij ons allemaal moeilijk voorstellen.
We zien ze overal om ons heen.
En ze worden steeds maar beter:comfortabeler,
betrouwbaarder, sneller en veiliger.
Ze moeten nu ook nog milieuvriendelijker worden.
Er zijn zoveel auto’s in de wereld dat ze vool schade aanrichten aan het mikieu.
Bijvoorbeeld dood de uitlaatgassen.
Daarom zijn dekundige hard op zoek naar een auto die geen schadelijke gassen vrijlaat en minder energie verbruikt en goedkoper zijn.
Er is ook eenauto die op hout rijdt.
Maar die laat ook rook vrij dus die is toch niet zo milieuvriendelijk als de bedenker dacht.

Geschiedenis
De allereerste auto werd gebouwd door Karl Benz in 1885. Deze auto was eigenlijk een kar zonder paard maar met een verbrandingsmotor als krachtbron. Natuurlijk waren er al andere karren voor die tijd, maar die werden getrokken door een paard. Ook waren er wat experimenten gedaan met wagens die door een stoommachine werden voorbewogen. Maar die waren te zwaar en te duur om bruikbaar te zijn.
Na 1885 gingen ook anderen auto`s met een verbrandingsmotor bouwen. Er kwam een echte auto-industrie, die steeds betere wagens bouwde. Daardoor kwamen er meer auto`s op de markt en dus ook op de weg. Maar de auto was voor een normaal gezin niet te betalen, alleen de rijke mensen reden in auto`s.
In die eerste jaren vond men auto`s bovendien gevaarlijk. In sommige landen moest er een man met een rode vlag vooroplopen om mensen te waarschuwen. Dan schoot je dus niet erg op. Veel harder dan 30 km per uur gingen die eerste modellen ook niet. Maar voor die tijd was dat al heel wat.



Veiligheid voor alles.

Elk automedel wordt eerst getest.
Men zet een pop aan het stuur(wordt ook wel eens dummy genoemd), kaat de auto ergens opbotsen en filmt de crash.
Sommige auto’s zijn uitgerust met luchtkussens aan het stuur (die luchtkussens worden ook wel airbags genoemd)
Bij een botsing blaast het zichzelf op.

Recordbreker.
Een hele grote mislukkeling was de Engelse Sunbeam Silver Bullet uit 1930. Deze auto werd aangedreven door twee twaalf cilinder motoren en had 4000pk (paardenkracht). Toen hij een nieuw record van boven de 371km/u moest halen, haalde hij de 300 niet eens.
Nu heb je auto`s zoals een Ferrari, Porsche of Lamborghini. Die gaan soms wel 320 km/u. Of formule 1 auto`s, die gaan rond de 400. Maar je hebt nog auto`s die twee tot drie keer zo snel gaan. Die hebben namelijk een raketmotor aan boord waarmee ze wel 1200 km/u mee kunnen gaan. Dat zijn de auto`s waarmee snelheidsrecords worden gebroken.

Goede wegligging.
Racewagens zijn lawaaierig en ontwikkelen schadeljike rook( ook wel ‘smog’ genoemd)
Nu worden er ook elektrische auto’s ontworpen die veel stiller en milieuvriendelijker zijn.
Een probleem is echter dat de baterijen snel opraken

En nog een beetje overschot
Ik denk dat er in de toekomst auto`s op andere brandstoffen dan diesel en benzine gaan komen nu de olie op begint te raken. Waterstofmotoren of elektrische auto`s, die ook minder vervuilen. En je zult straks niet meer zelf hoeven te sturen en te schakelen. Opletten op de auto`s naast en voor je, hoeft in de toekomst ook niet meer. Computers en sensors regelen alles. Maar de lol gaat er dan wel een beetje af. Je kunt net zo goed de trein nemen…

En nu heb ik nog een paar vragen voor jullie! ! !
1) Welke auto’s gaan nog veel sneller dan een f1 wagen? Auto’s met een raketmoter
2) En hoe snel gaan die auto’s dan? 1200km/uur
3) Wat betekent airbag?
4) Door wie werd de eerste auto gebouwd? Karl Benz
5) En in welke eeuw werd de eerste auto gebouwd? De 18de eeuw.
6) Er waren in de 18de eeuw 2 redenen waarom er niet veel mensen een auto hadden welke waren die?1te duur, 2gevaarlijk
7) Hoe noemt de schadeljike rook die racewagens nalaten? Smog.
8) Hoe word een test pop ook wel eens genoemd? Dummy.
9) Hoeveel PK had de auto van de engelsman Sunbeam?4000.
1 Hoe snel gingen de eerste modellen






























Klik hier!






Teller:
teller


Wil je ook een eigen homepage? Klik hier!
©: Alle afbeeldingen zijn eigendom van de respectievelijke copyrighthouders.